آشنایی با صنعت نوشیدنی های بدون الکل

آشنایی با صنعت نوشیدنی های بدون الکل

ما فرآیندهای مختلفی را در زمینه تولید نوشابه های گازدار معرفی میکنیم اما درک و فهم تمام مراحل تولید این نوشیدنی ها از تولید تا توزیع و رسیدن به دست مشتری بسیار مهم است. با درک این موضوع که این پروسه ها چگونه انحام می شوند ، تولیدکنندگان نوظهور نوشیدنی حتی تولیدکنندگان قدیمی در زمینه تولید نوشیدنی می توانند یه موقعیت های جدید دست یافته و محصول خود را بهتر کنند.

اصطلاحات  متداول:

نوشیدنی حاوی گاز دی اکسید کربن (CSD): نوشابه گازدار سنتی، سودا یا پاپ (POP). این دسته از محصولاتی هستند که باید توسط گاز دی اسید کربن گاز دار شوند.  البته نوشیدنی های گاز دار انرژی زا یا نوشیدنی های گازدار ورزشی جز این گروه محسوب نمی شوند.

نوشیدنی های انرژی زا: نوشیدنی هایی که مدعی بالابردن سطح هوشیاری و بیداری هستند. این دسته نوشیدنی هایی هستند که منجر به افزایش سطح هوشیاری شده و به عنوان یک نوشیدنی غیرالکلی سودمند به بازار عرضه می شوند.

نوشیدنی های ورزشی: نوشیدنی هایی هستند که مدعی خاصیت آبرسانی به بدن هستند و همچنین به بازگرداندن مواد معدنی، قندی و سایر مواد مغذی که در  طی ورزش کردن از دست رفته اند کمک می کنند.

زنجیره تامین نوشیدنی غیر الکلی گاز دار

تولید نوشیدنی های غیر الکلی گازدار شامل یک فرآیند چند مرحله ای است و مراحل مختلفی را قبل از رسیدن به دست مصرف کننده طی می کند. اکثر این نوشیدنی ها مراحل مشابهی را طی می کنند، که شامل تولید شربت، پر کننده های بطری ها، توزیع کننده (در صورت لزوم)، فروش و در نهایت رسیدن به دست مصرف کننده نهایی می شوند. هر مرحله اهمیت فراوانی دارد تا اطمینان حاصل شود که نوشیدنی گازدار به درستی تولید و بسته بندی می شود.

ساخت بطری نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی های گاردار معمولا از نظر فرمولاسیون تولید شربت (Syrup) متفاوت هستند. مواد اولیه مانند طعم دهنده ها، مواد شیمیایی و شیرین کننده ها با درصدها ی متفاوتی برای تولید یک نوشیدنی منحصر به فرد برای یک برند با یکدیگر مخلوط می شوند. از آنجایی که حدود 94% از نوشیدنی های گازدار از آب گازدار تهیه می شوند بنابراین آب گازدار یک جزء ضروری نوشیدنی محسوب می شود.

همانطور که در شکل بالا دیده می شود، شیرین کننده مورد استفاده در انواع نوشیدنی های غیر رژیمی و بدون کالری متغیر است. تولیدکنندگان نوشیدنی های رژیمی از یک جایگزین شکر جهت اضافه کردن به شربت استفاده می کنند درحالیکه برای نوشیدنی های غیر رژیمی شکر با شربت ترکیب می شود. بعد از آماده شدن ترکیب، نسبتی از شکر و آب مقطر با یکدیگر مخلوط شده و در نهایت مخلوط گازدار می شود و پس از تکمیل مراحل،  نوشیدنی برای بسته بندی آماده می شود.

کنترل فرآیند گازدار کردن

زمانیکه که نوشیدنی گازدار می شود تشکیل حباب می تواند یک مشکل عمده برای پر کن  های بطری محسوب شود که این می‌تواند منجر به کاهش کارایی و کندی سرعت خط تولید شود. انجام هریک از مراحل تولید بدون مشکل برای یک برند تجاری مهم است به طوریکه بتواند پاسخگوی نیاز مشتری بوده در حالیکه سودآوری نیز داشته باشد.

در این راستا، sustain به عنوان یک procceisng aid بسیار مفید واقع می شود. این محصول را به عنوان یک کمک فرآیند (procceisng aid ) می توان در زمان ترکیب کردن آب و شکر اضافه کرد. هنگامی که مخلوط گازدار می شود، sustain حباب های Co2 را پوشش می دهد و از ادغام و به هم پیوستگی آنها و تشکیل حباب بزرگتر جلوگیری می کند در نتیجه تولید حباب کاهش می یابد. این منجر به افزایش سرعت پرشدن بطری شده يعني این امکان را فراهم می کند تا نوشیدنی گازدار شما با سرعت بیشتری تولید شود، هزینه کاهش یافته و صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص sustain با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Button